فنی و مهندسی

ورق های اچ پی ال (HPL)

ورق های اچ پی ال (HPL)

HPL مخفف (High Pressure Laminate) صفحاتی هستند که از ترکیب لایه های سلولزی و رزنیهای فنولیک به وجود می آیند. این ترکیب پس از قرار گرفتن در دمای بالای ۱۸۰ درجه سانتی گراد و فشار ۸۰bar تبدیل به صفحات محکم با مشخصات فنی ویژه می شوند. سطوح نهایی این صفحات توسط لایه های رنگین (طرح چوب، طرح سنگ، طرح های دیجیتال، رنگهای ساده، مرکب و …) و پوشش ضد خش پوشانده می شوند.

این ورق ها که با نام فرمیکا نیز شناخته می شوند، از لایه های مختلف کاغذ کرافت تشکیل شده اند. در فرآیند تولید این ورق ها لایه های مختلف کاغذ کرافت به همراه روکش نهایی ورق به رزین های ترموست آغشته شده و در دما و فشار بالا به یک ورق متراکم و یکپارچه تبدیل می گردد. ورق های اچ پی ال (HPL) شرایط بسیار مناسبی را برای طراحی نما در اختیار طراح قرار می دهند.

نصب این ورق ها به عنوان یکی از مصالح خشک، آسان و سریع بوده، در برابر عوامل جوی مانند تابش آفتاب تغییر رنگ می دهند، وزن آنها سبک بوده و به آسانی نیز قابل شستشو هستند. با توجه به این مزایا و موارد بسیار دیگر می توان گفت ورق های اچ پی ال (HPL) گزینه مناسبی برای طراحی ساختمان می باشند.

در طراحی نما با استفاده از ورق های اچ پی ال (HPL) بایستی به انتخاب روش مناسب با توجه به شرایط طراحی نما نیز دقت شود؛ به عنوان مثال از جمله مواردی که ممکن است استفاده از این مصالح مناسب را در طراحی نما محدود کند، محدودیت این گونه پانل ها در سطوح منحنی است. البته استفاده از ورق های اچ پی ال (HPL) در نماهای منحنی نیز امکان پذیر است؛ اما انتخاب ضخامت ورق و روش نصب آن در این چنین شرایطی از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.