فنی و مهندسی

­نمای شیشه ای اسپایدر (عنکبوتی)

­نمای شیشه ای اسپایدر (عنکبوتی)

نمای شیشه ای اسپایدر به نوعی از نماهای مدرن شیشه ای خود ایستا پرده (curtain wall) گفته می شود که در آن شیشه بوسیله اتصالات نقطه ای به سازه متصل می گردد. یکی از معمول ترین و بهترین نوع شیشه های بدون فریم، شیشه اسپایدر است. سازه اسپایدر از مدرن ترین سازه های نما می باشد که در مراکز مدرن جهان استفاده می شود.  کاربرد اصلی اسپایدر در ساختمان های تجاری و اداری بوده و در صفحه شیشه هیچ گونه سازه عمودی و افقی مشاهده نمی شود، موردی که در نماهای کرتن وال لامل بعنوان یک ضعف مطرح می گردد. بطور کلی اسپایدر دارای سیستم متنوع ساختار سازه ای از سیستم سازه های فلزی، کابلی و شیشه ای می باشد که با توجه به کاربری ساختمان، بارگذاری و هزینه از آنها استفاده می شود. استفاده از هرنوع ساختار شیشه در این نما بلامانع بوده که با توجه به شرایط محیطی و کاربری نما تعیین می گردد.

مزایا و معایب ­نمای شیشه ای اسپایدر

  • وزن کم سازه و اتصالات
  • شفافیت یکپارچه نما
  • سادگی جزییات اجرا
  • امکان اجرا سطوح پیچیده بدون نیاز به فرم دهی سازه
  • تنوع سیستمهای زیرمجموعه نمای اسپایدر
  • مقاومت در برابر نیروی زلزله از طریق امکان جابجایی نما

سازه ی نگه دارنده ی اسپایدر

سازه نگهدارنده اسپایدر میتواند کابل، خرپا، شیشه و یا سیستم های متنوع دیگر باشد. تصمیم گیری در این خصوص بر عهده معمار و مهندس طراح سازه می باشد.

نصب و اجرای نمای اسپایدر

نصب و اجرای اسپایدر یکی از پیچیده ترین کارهای نصب در ساختمان و سازه ها می باشد. محاسبه دقیق به همراه اجرای با دقت شیشه اسپایدر میبایست باهم انجام شود و حتی اختلاف محاسبه میلیمتری به دلیل ساختار شبکه ای به کیفیت کار آسیب جدی می زند. اندازه گیری قبل از شروع و تولید شیشه اسپایدر نیز نقش به سزایی در بهتر شدن کیفیت پروژه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.